جنگها و تاریخ

جنگها و تاریخ، فضایی برای بررسی رویدادهای تاریخی و جنگها است.

جنگها و تاریخ

جنگها و تاریخ، فضایی برای بررسی رویدادهای تاریخی و جنگها است.

بانکداری اسلامی


من تا حالا فک می کردم که دانشجویان دانشگاه امام جعفر صادق(ع) یه سری آدم خشک مغز هستن که دین رو قراره نردبون کنن تا از دیوارهای قدرت برن بالا.... خوشبختانه به لطف پادکست سکه این فکر از من زائل شده و فهمیدم که در این دانشگاه هم ،مثه هر دانشگاه دیگری، آدمهای خوش فکری پیدا میشن که هم مذهبی هستند و هم با دید جدیدی به مسائل نگاه می کنند و سعی می کنند تا از چارچوبهای سنتی مذهب فاصله بگیرن و با دید باز مسائل رو نگاه کنند.

از جمله این عزیزان یکی هم کامران ندری هست که در اپیزود سی پادکست سکه درباره بانکداری اسلامی صحبت می کنه. خلاصه فرمایشات ایشون رو میتونم به صورت زیر خدمت دوستان ارائه کنم:

  1. انقلاب که شد یه تفکر افراطی در جامعه و مسئولین بود که همه قوانین رژیم قبلی رو ضد اسلامی می دونست.
  2. کسانی که قوانین بانکداری اسلامی رو در اوایل انقلاب نوشتند دیدگاه درستی درباره ی بانکداری مدرن نداشتند و فکر می کردند سودی که بانکها به سپرده گذاران میدن یا از وام گیرنده ها دریافت می کنند مصداق قرض ربوی است و به همین دلیل هم اون رو ممنوع کردن.
  3. سود بانکی اساسا به دلیل نوع رابطه ی بین بانک و سپرده گذار (از یک طرف) و رابطه ی بین بانک و وام گیرنده ( از طرف دیگر) به هیچ وجه ربوی نیست.
  4. در قانون بانکداری اسلامی به جای قوانین قبلی برداشتن و عقود اسلامی رو گذاشتن(جعاله، مضاربه، و....) این عقود قرار بود روابط به بانک و مشتریانش رو در چارچوب اسلام قرار بده.
  5. بحران بانکداری اسلامی با خلط مبحث بین وام و بهره شروع شد و با استفاده صوری از عقود اسلامی رو به رشد گذاشت.
  6. در حال حاضر باید به بانکداری عرفی بین المللی برگردیم و نظام بانکداری معمول جهان رو دوباره بازسازی کنیم.
  7. در کنار بانک های معمولی می تونیم از خدمات بانکهای اسلامی هم بهره برداری کنیم. یعنی باید در حال حاضر در ایران دو جور بانک داشته باشیم: بانکهای معمولی (که در همه جهان وجود دارند) و بانکهای اسلامی که از همون عقود اسلامی استفاده می کنند.

فایل صوتی کامل این مصاحبه رو توصیه می کنم که حتما گوش کنید. مسائل زیادی مانند ربا، بهره، سود، سود مرکب،نزول و غیره در این مصاحبه مورد بحث و بررسی قرار می گیره که دونستنش واجبه.

پی نوشت: دکتر پویا ناظران در حدود سه سال قبل هم مطلبی درباره بانکداری در مجله تجارت فردا منتشر کردند که اون رو هم توصیه می کنم بخونید.

نظرات 2 + ارسال نظر
سعید چهارشنبه 19 آذر 1399 ساعت 01:28

از نظر من ایشون داره اراجیف میبافه و به مقدار زیادی.میگه باید به بانکداری جهانی برگردیم برادر من ما الان ده برابر بانکداری جهانی هم سود سپرده میدیم و بیست برابر هم سود بانکی میگیریم .مگه به اسم هست که یه بانکی اسلامی باشه یا نه بانکداری اسلامی اصلا یعنی چی؟!

سلام داداش.... درست و حسابی گوش نکردی
خانه از پای بست ویران است... این که شما سود می دی(موقع وام گرفتن) و سود میگیری(موقع سپرده گذاری) دلیل نمیشه که بانکهای ما مثل بقیه بانکهای دنیا باشه
مطلب رو دوباره با دقت گوش کن لطفا و نوشته های دکتر ناظران رو هم که ضمیمه مطلب کردم حتما با دقت دو سه باری بخون....
بانکهای ایرانی به دلیل استفاده از ابزارهای بانکداری اسلامی عملا ورشکسته هستند و تقریبا بانک سالمی در کشور باقی نمونده
همشون با سندسازی و کلک سوار کردن خودشون رو سود ده نشون می دن
بعدشم یادت باشه نرخ بهره بانکی الان توی ایران منفی هست.... یعنی تورم انقدر بالا است که تو هر وام 20-25 درصدی هم بگیری بازم به سودت هست... این خودش داره کمر بانکداری رو میشکنه
در مورد نرخ بهره یه فایل دارم که میذارم

م یکشنبه 16 آذر 1399 ساعت 23:37

تو ویلج شما یه قانون وجود داره
هر که مذهبی هست مغزش خشکه
و هر که غربی هست مغزش تره
پس نتیجه می گیریم مذهب سشواره نه شاید هم غرب آبپاشه
اما دهات ما قانونش می گه
وقتی آتیش میاد تر و خشک باهم می سوزه
اما
حالا شما باید پیدا کنید پرتقال فروش رو؟
به برنده یه شعر جایزه می دهم؟
راستی یادم نبود اینجا ویلج برادر هست
اصلاح می کنم برادر یه گیف می ده !

نه اتفاقا! این پست رو گذاشتم که همین ادعا رو نقض کنم.... جدیدا بعضی از مذهبی ها هم پیدا می شن که اتفاقا خیلی هم خوب از دوگوله شون استفاده می کنند... حالا من نمی دونم جریان چیه... جهش ژنتیکه؟ مصلحت روزگاره؟ اقتضای سنه؟ رفت و اومد با اون طرفیاس؟
خلاصه که نسل جدیدی از ادمهای مذهبی در حال ظهورهستند و البته منظورم نه آدمهایی مثل اون علی شریعتی و سروش هست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد