جنگها و تاریخ

جنگها و تاریخ، فضایی برای بررسی رویدادهای تاریخی و جنگها است.

جنگها و تاریخ

جنگها و تاریخ، فضایی برای بررسی رویدادهای تاریخی و جنگها است.

مردودیت فرضیات داروین در فلسفه تکاملی فیلسوف هادی خیاط زاده


https://s17.picofile.com/file/8428639284/aazaz.jpg

 ،،،،،،،،،‌اندوخته های داروین ، شناخت های نسبی دارد ، وقتی در بین عناصر کمیاب ،، فلزی خود را نشانه کند ،‌ حیرت انگیز در دیدگاه انسان می شود ،، وقتی که دیدگان انسان هنوز فلزهای برتری را کشف و رویت نکرده باشد ،‌داروین این خاصیت تاریخی داشته ،،، هزینه های تفکرات داروین از روی تعجب و ترس و اجبار و هیجان به خورد خانندگان انتقال یافته که یا با دانش مولکولی یا افراشتگی شعور مطابقت داشته نه ادراک ،،،،،‌این مجموعه ها هرگز ذهن انسان به درک آن نشسته ،،،، و حقیقی نیست ،،، و وقتی ذهن از نیروی درک خالی باشد مجبور به پذیرش می گردد ،،،،،‌مانند آن که کودکی را درس خدا شناسی در مرتب های بسیار بالا آموزش دهند ،،،،، سلول های درکی زنده نیست اما طوطی وارانه شناخت از روی ترس یا اجبار یا ایمان به جذب این آموزش می رسد ،،،،،،، خانندگان مطالب داروین همین کودکان هستند ،،،،،، و علت تاثیر پذیری سمت خود نمی رود ،‌فقط شناخت در ابزار حقیقت و معنی و تعریف از حقیقت را .......

من تا حالا فک میکردم استاد رائفی  پور خل مشنگه ... ظاهرا خاک ایران یه عنصر ناشناخته داره که از این جور بزرگواران رو توی خودش تکثیر میکنه... بقیه افاضات استاد رو اینجا بخونید.


کلمات قصار

روحانیت تا در همه مسائل و مشکلات حضور فعال نداشته باشد، نمى‏تواند درک کند که اجتهاد مصطلح براى اداره جامعه کافى نیست


صحیفه امام خمینی - جلد 21 - صفحه 292 

دست ما بدهید ببینید چه خواهد شد



هجدهم شهریور چهل‌و‌سه، مسجد اعظم قم شاهد سخنرانی آیت‌الله خمینی بود. آن روزها زمزمه‌ی تشکیل وزارت اوقاف بود و آیت‌الله گفت: «وزارت اوقاف از ما باشد... یک نفر هم وزیر اوقافش بکنیم، آن‌وقت ببینید که این‌طوری که الان دارد لوطی‌خور می‌شود، نخواهد شد... دست ما بدهید تا ببینید چه خواهد شد، آن‌وقت ببینید که ما با همین اوقاف این فقرا را غنی‌شان می‌کنیم... اجازه بدهید مالیات اسلامی را به آن‌طوری که اسلام با شمشیر می‌گرفت بگیریم از مردم، آن‌وقت ببینید که دیگر یک فقیر باقی می‌ماند؟ من برای شما راه هم می‌سازم؛ من برای شما کشتی هم می‌خرم.» (صحیفه امام، ج1، ص392)

 او از سال41 با سخنان طوفانی‌اش رژیم را در تنگنا قرار داده بود اما این بار از ضرورت واگذاری بخش‌هایی از حکومت به روحانیون سخن گفت. این درخواست تنها به امور فرهنگی مربوط نبود، او وقتی نفوذ صهیونیست‌ها و بهایی‌ها را در سیستم دولت و حکومت ایران شرح داد گفت: «ما در این مملکت یک وزارتخانه نداشته باشیم؟ همه وزرا از آمریکا؟ خوب یکی‌اش هم از ما. خوب بدهید این فرهنگ را دست ما... اگر از شما بهتر اداره نکردیم، بعد از ده پانزده سال ما را بیرون کنید... اگر ما گفتیم که شما تحصیل نکنید... اگر ما گفتیم شما به اعماق آسمان نروید. شما عرضه‌اش را ندارید... عرضه‌اش را ندارند می‌گویند روحانیون نمی‌گذارند... بفرمایید کارخانه ذوب آهن بیاورید، کدام روحانی گفته نیاورید... بفرمایید طیاره‌سازی کنید، اتومبیل‌سازی کنید؛ آقا عرضه‌اش را ندارید.» (صحیفه امام، ج1، ص391)

دوره درسی استاندارد یک ستاره شناس در زمان ابوریحان بیرونی


 

یک لحظه چشمانتان را ببندید. شما در ماشین زمان نشسته اید و قرار است تا به رصدخانه مراغه بروید و زیر نظر خواجه نصیرالدین طوسی ریاضیات و نجوم یاد بگیرید. این دوره آموزشی با تدریس کتاب "اصول اقلیدس" (Euclid's Elements) آغاز می شود و با کتاب "مجسطی بطلمیوس" (Syntaxis Mathematica) پایان می یابد. اما  آیا "وسط" این دو شاهکار ریاضیات دوران کهن کتابهای دیگری هم تدریس می شد؟ جواب آری است. کتابهایی که بین اصول و مجسطی تدریس می شد در جهان اسلام "متوسطات" و در جهان غرب The little astronomy یا The intermediate woks نامیده می شدند. هم در قرون وسطای مسیحی و هم در قرون میانه اسلامی باور عموم ستاره شناسان بر این بود که این کتابها پیش نیاز مجسطی هستند.

 

خوب است که نگاهی به عنوانهای کتابهای متوسطات بیندازیم. متوسطات عبارت بودند از:

 

اُکر تئودوسیوس (Theodosius’s Sphaerica)

 

المساکن تئودوسیوس (Theodosius’s On Habitations)

 

ایام و لیالی تئودوسیوس (Theodosius’s On Days and Nights)

 

کرة المتحرکه اتولوقوس (Autolycus’s On the Moving Sphere)

 

طلوع و غروب اتولوقوس (Autolycus’s On Risings and Settings)

 

المناظر اقلیدس (Euclid’s Optics)

 

و فی اشکال الکریه منلائوس (Spherics (Menelaus))

 

معطیات اقلیدس (Euclid's Data)

 

ظاهرات الفلک اقلیدس

 

معرفة مساحة الاشکال البسیطة و الکریة بنوموسی

 

المفروضات ثابت بن قرّه

 

المأخوذات ارشمیدس

 

فی جرم النیّرین و بعدیهما از آریستارخوس ساموسی (Aristarchus’s On Sizes and Distances)

 

فی کرة و الاستوانة ارشمیدس(On the Sphere and Cylinder)

 

فی تکسیر الدایرة ارشمیدس (Measurement of a Circle)

 

فی المطالع هوپسیکلس (Hypsicles’s Anaphoricus)

 

مخروطات آپولونیوس (Apollonius’ Conics)

 

البته نمی توان ادعا کرد که هر استادی تمامی این کتابها را به دانش آموزانش تدریس می کرده است. احتمالا تعداد کتابهای متوسطات از دوره ای به دوره ای دیگر تغییر داشته، اما مجموعه ای که در بالا معرفی شد فهرستی از آن چیزی است که تدریس آن برای منجمین دوران گذشته در کشورهای اسلامی رایجتر بوده است. همچنین، همان طور که ذکر شد، در اروپای مسیحی هم متعلّمین پس از فراگیری اصول اقلیدس کمابیش همین مجموعه را فرا می گرفتند.

 

با نگاهی به عنوان کتابهای متوسطات می توان آنها را در سه دسته جداگانه جای داد:

 

الف- کتابهای مربوط به حوزه هندسه و مثلثات کروی

 

ب-کتابهای مربوط به حوزه نجوم

 

ج-کتابهای مربوط به حوزه اپتیک

 

آموزش یک ستاره شناس در گذشته فرآیندی پر مشقت بود که سالها به طول می انجامید و طالب این علم باید مجموعه متنوعی از شاخه های ریاضیات را فرامی گرفت تا بتواند یک ستاره شناس کارآمد شود.

 

گردآوری: رضا کیانی موحد، دانشجوی دکترا تاریخ علم

صحنه جرم

صحنه جرم

برادرم ،علی کیانی، پادکستی به نام "صحنه جرم" راه انداخته و قصد داره در هر قسمتش یکی از مجرمان رو معرفی کنه. مطمئن باشید چیزی که می شنوید با اون خبرهای رسمی که منتشر شدن یه کوچولو فرق خواهد داشت. در نتیجه، فکر کنم ارزش این رو داشته باشه که به پادکستها ش گوش بدید.

آدرس کست باکس صحنه جرم هست:

Iranian True Crimes (castbox.fm)

اولین اپیزود رو می تونید اینجا گوش بدید

اپیزود یک: شیطانی در لباس فرشته - قسمت اول (castbox.fm)